Intelegerea autismului inalt functional si impactul sau
Autismul este recunoscut ca fiind un spectru larg și complex, acoperind o varietate de experiențe și abilități individuale. În încercarea de a clasifica și de a înțelege mai bine aceste diferențe, societatea a creat etichete precum „autism înalt funcțional” și „autism slab funcțional”. Cu toate acestea, aceste etichete sunt adesea considerate inexacte și chiar dăunătoare, deoarece pot influența negativ percepția și interacțiunea cu persoanele autiste.
Cuprins articol:
Problemele cu Etichetarea Funcțională
Când vorbim despre autism, ideea de a pune etichete care să arate cât de „funcțională” este o persoană poate crea mai multe probleme decât rezolvă. Asta pentru că fiecare om e diferit și nu poți să-l încadrezi corect într-o singură categorie. De exemplu, când cineva e etichetat ca având „autism înalt funcțional”, lumea poate crede că nu are probleme deloc și că se descurcă bine în viața de zi cu zi. Dar realitatea e că și aceste persoane pot avea dificultăți serioase, care nu se văd la prima vedere.
Pe de altă parte, când o persoană e considerată „slab funcțională”, oamenii pot crede că nu poate să facă multe lucruri și asta poate să-i limiteze șansele de a arăta ce abilități are de fapt. Unii oameni pot chiar să folosească aceste etichete ca să nu ia în serios ce zic persoanele cu autism, mai ales când încearcă să se exprime în alte moduri în afara vorbirii.
Un lucru important de știut e că felul în care comunicăm sau ne descurcăm cu lucrurile de zi cu zi nu spune totul despre cine suntem. Oamenii cu autism pot avea talente și interese speciale care nu sunt legate de cât de bine vorbesc sau de cât de independenți par. Adevărul e că toți avem zile bune și zile mai puțin bune, iar asta se întâmplă și la persoanele cu autism. Ar fi mai bine să ne concentrăm pe punctele forte ale fiecărei persoane și pe ce are nevoie ca să se simtă bine și să se descurce cât mai bine în viață. Astfel, putem să ne asigurăm că fiecare persoană cu autism primește ajutorul și suportul de care are nevoie, fără să fie limitată de o etichetă simplă.
Impactul Etichetării în Dezvoltarea Copiilor Autiști
Atunci când vorbim despre copiii cu autism, etichetarea poate avea un impact profund asupra dezvoltării lor. Această practică pune o etichetă pe copil, ceea ce poate duce la limitarea oportunităților de a învăța și de a crește. De exemplu, un copil etichetat ca având „autism slab funcțional” poate să nu primească încurajarea sau provocările de care are nevoie pentru a-și depăși barierele, deoarece așteptările sunt deja setate scăzut. Pe de altă parte, un copil etichetat ca „autism înalt funcțional” poate fi neglijat în ceea ce privește suportul emoțional sau ajutorul în domenii în care se confruntă cu dificultăți, pentru că se presupune că se descurcă bine.
Fiecare copil cu autism are un set unic de abilități și provocări. Etichetele tind să ignore individualitatea și să pună presiune pe copii să se încadreze în definiții predefinite. Acest lucru poate fi dăunător pentru stima de sine și pentru progresul în învățare, deoarece copilul se poate simți închis într-o cutie din care nu poate ieși.
Etichetarea îi poate influența și pe cei din jurul copilului – părinți, profesori, colegi – să aibă așteptări limitate și să nu ofere stimulentele necesare pentru a explora întregul potențial al copilului. Un mediu care se bazează pe etichete poate inhiba abilitatea copiilor de a se exprima liber și de a experimenta noi metode de comunicare și interacțiune. În loc de etichetare, ar trebui să ne concentrăm pe a oferi un mediu de suport care se adaptează nevoilor individuale, recunoscând și celebrând progresul la orice nivel.
Cele mai benefice abordări sunt cele care promovează înțelegerea personală a copilului, care încurajează să fie văzut ca o persoană cu interese, preferințe și nevoi proprii, nu doar ca un set de simptome sau abilități. Etichetarea redusă la minimum și înlocuirea ei cu o abordare personalizată poate ajuta copiii autiști să-și dezvolte încrederea și să-și atingă adevăratul potențial.
Abordări Preferabile în Înțelegerea Autismului
În loc să punem o etichetă pe cineva și să spunem că este „autist înalt funcțional” sau „autist slab funcțional”, e mai bine să ne uităm la fiecare persoană în parte. Fiecare persoană cu autism are lucruri la care se pricepe și lucruri care îi sunt mai grele. De exemplu, unii pot să vorbească foarte bine, în timp ce alții folosesc semne sau alte metode să se facă înțeleși. E important să vedem toate aceste lucruri și să nu ne oprim doar la o etichetă simplă.
O abordare care se uită la întreaga persoană, la tot ce poate face și la ce are nevoie de ajutor, este mult mai folositoare. Asta înseamnă că uneori, o persoană cu autism poate face lucruri foarte bine, iar alteori poate avea nevoie de mai mult sprijin. Trebuie să fim gata să ne schimbăm așteptările și să oferim ajutorul potrivit pentru fiecare moment și situație.
Multe persoane cu autism și comunitățile care le susțin nu sunt de acord cu etichetele de „funcționare înaltă” sau „funcționare slabă”. Ele spun că e nevoie de mai multe informații despre autism și de resurse care să ajute la înțelegerea mai bună a acestui spectru larg. Dacă lumea ar începe să nu mai folosească aceste etichete, ar putea să fie un pas mare înainte pentru toți cei care trăiesc cu autism.
Importanța Perspectivei Sociale
Perspectiva socială față de autism influențează în mod direct viețile persoanelor autiste. Etichetările funcționale simpliste nu reflectă realitatea complexă a spectrului autismului și pot contribui la stereotipuri și prejudecăți. Este esențial să se gândească de două ori înainte de a folosi o etichetă funcțională și să se analizeze impactul pe care aceasta îl poate avea asupra percepției și tratării persoanelor autiste.
O abordare mai nuanțată și mai informată a autismului este crucială pentru a îmbunătăți calitatea vieții persoanelor autiste și pentru a construi o societate care să valorizeze și să respecte diversitatea neurologică. Acest lucru începe cu înțelegerea că fiecare persoană autistă este unică și că etichetele funcționale sunt prea restrânse pentru a descrie întregul spectru al experiențelor și abilităților lor.